Programma 15 maart 2009 |
|
|
|
Ine Sinnige, klarinettiste
Dana Mihailescu - viool
Brigitte Rebel - viool Hedwig Smulders - altviool Frank
de Gee - cello |
Het in
1999 opgerichte Maris strijkkwartet ontleent zijn naam aan de drie
gebroeders Maris. Deze schilders van de "Haagse School"-
ook wel de Hollandse impressionisten genoemd- leefden en werkten
in Den Haag.
Na een
aantal succesvolle optredens, waaronder één voor de
Finse televisie, heeft het Maris
Kwartet
een CD opgenomen met werken van Komgold, Prokoview en Sjostakovitsch.
Deze CD wordt in de Benelux gedistribueerd door de platenmaatschappij
Harmonia Mundi. Tevens heeft het ensemble een CD opgenomen met werken
van de Finse componist Marttinen, welke tijdens een Finse tournee
in2002 feestelijk werd gepresenteerd in het bijzijn van de componist.
Op onze laatste CD staan de pianokwintetten van Schumann en Sjostakovitsch.
Deze CD kwam tot stand, in samenwerking met de pianiste Rixt van
der Kooij. Zij is verbonden als docente aan het Koninklijk Conservatorium
te Den Haag.
Het Maris
Kwartet
onderscheidt zich door zijn veelzijdigheid. Het repertoire omvat
een enorme verscheidenheid aan werken; d.w.z. van klassieke- (J.
Haydn, 1732-1809) tot eigentijdse componisten.
Leden
van het Maris Kwartet hebben: Diverse CD-opnamen
op hun naam staan Opgetreden voor radio en televisie
Vele
concerten gegeven in theaters, concertzalen, kastelen, landhuizen
en kerken. |
|
Solisten |
|
Ine
Sinnige geboren
te Bergeyk (N.Br.), begon op 9-jarige leeftijd met haar klarinetstudie.
ln 1979 volgde zij een internationale muziekcursus te Nice bij de
Belgische klarinettist Walter Boeykens, bij wie zij later nog diverse
privélessen heeft gevolgd. In 1981 startte zij haar conseryatoriumopleiding
aan het Koninktijk Conservatorium te Den Haag, waar zij in 1985
het docentendiploma behaalde. Daarna volgde zij de opleiding
voor uitvoerend musicus aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam
bij de heer Piet Honingho (klarinettist Koninklijk Concertgebouw
Orkest)o welke opleiding zij met succes heeft afgesloten. Vanaf
1981 tot 2005 was zij werkzaam bij de Koninklijke Militaire Kapel
te Den Haag, waar zij sedert 1987 de functie van plaatsvervangend
concertmeester vervulde, en waarmee zij ook diverse keren als solist
heeft opgetreden. Verder heeft zij regelmatig recitals gegeven,
waaryan een aantal in Londen met de Engelse pianist Christopher
Langdown (http://www.christopherlangdown.com/
) en met de Engelse pianiste
Helen Leek (http://www.festivalmusicalp.com/professors/leek_helen.htm ). Tevens maakte zij deel uit van het European
Chamber Ensemble, een ensemble met wisselende bezetting, waarmee
ze regelmatig in het buitenland concerteerde. Zíj traden
op in Duitslando Zweden, Engeland en Nederland. Ook speelt zij regelmatig
in diverse andere ensembles, waaronder het Thalia Ensemble, met
Marjan Kuiper, sopraan (www.marjankuiper.nl ) en Joke van Haeringen,
piano. In juni 2007 was zij wederom in Zweden om enkele concerten
te verzorgen met de Zweedse celliste Petja Svensson (www.petjasvensson.se) en pianiste Karin Haglund.
Onlangs soleerde zij bij Orkestvereniging Musica uit Den Haag onder
leiding van Hans Leenders. Zij werkt nu ook samen met het Mariskwartet
(www.mariskwartet.nl ), waarmee ze dit seizoen
o.a. de kwintetten van Johannes Brahms en C.M. von Weber uitvoert
en met de celliste Lotte Beukman (www.cameratadelft.nl ) en de pianist Andrew Clark(www.andrewclark.nl ) , met werken van Beethoven,
Brahms, Frühling, Bruch e.a.
Ine Sinnige, klarinettiste,
Bieseiland 4, 2285 TS RIJSWIJK Tel/fax 070-3932969 / 06-53326934.
E-mail : isinnig@,xs4all.nl
|
Dana Mihailescu kreeg haar eerste vioollessen in Rotterdam.
Vanaf haar l2e had zij les op het Koninklijk Conservatorium bij
Qui van Woerdekom. Ze nam deel aan verscheidene concoursen, waaronder
het Maassluis concours, de Jordens viooldagen, het Rotterdams concours,
het Davina van Wely concours en het Oskar Back concours waar ze
de halve finale behaalde. Tevens speelde Dana verscheidene malen
met orkest, waarmee ze het vioolconcert van Bruch en de havanaise
van Saint-Saëns vertolkte. Dit laatste concert vond plaats
in de dr. Anton Filipszaal te Den Haag. Verder volgde Dana masterclasses
bij o.a- Theo Olof, Victor Liberman, Herman Krebbers, Jacques Ghestem,
Aaron Rosand en Eduard Schmieder. Dana heeft gedurende de eerste-fase
opleiding les gehad van Theodora Geraets. Vervolgens heeft ze haar
tweede fase (voormalig uitvoerend musicus) bij Jaring Walta genoten
, waar ze zowel solo als orkestspel heeft gestudeerd. Zij is violiste
in het Radio Filharmonisch Orkest.
Brigitte Rebel begon haar vioolstudie op
haar tiende aan de plaatselijke muziekschool. Na het winnen van
het concours Bergen op Zoom 750 jaar, een initiatief van de stichting
jong muziektalent Nederland, glng zij privé lessen volgen
bij Theodora Geraets. Tijdens haar gymnasiumopleiding volgde zij
lessen bij John Harding aan de speciale voorbereidende opleiding
aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. In I994 werd zij
hier toegelaten tot de 1e fase opleiding , die zij in 2000 voltooide
bij Peter Brunt. Brigitte was mede oprichtster van de nieuwe master
opleiding tot theatermusicus aan het Kon. Cons. te Den Haag. Deze
studie voltooide zij in 2001 en zij mag nu de titel Master of Music
voeren (MM). Tijdens haar studie speelde Brigitte in het Nederlands
Jeugd Orkest en het orkesl van verschillende producties van Joop
van den Ende (oa Miss Saigon en Elisabeth). Zij werkte met verschillende
regisseurs (oa- Hans van de Boom en Jos van Kan) en zij speelde
veel kamermuziek.
Hedwig Smulders begon op haar 8e jaar met
haar vioolstudie bij de Hongaarse violist Laslo Revez en later bij
Paul Vossen. Deze pedagogen legden de kiem voor haar muzikale carière.
Ze vervolgde haar studie aan het Koninklijk Conservatorium te Den
Haag bij Qui van Woerdekom en later bij Leo Boelens. In 1987 studeerde
Hedwig af waarna zij kamermuziek studeerde bij dezelfde docent.
Sinds de oprichting van het voormalige Multatulikwartet - waar zij
ook deel van uitnaakte - heeft zij zich toegelegd op de altviool.
Ze heeft veel gespeeld in verschillende orkesten en ensembles. Verscheidene
keren heeft zij de altvioolsonate van de Finse componist Tauno Marttinen
vertolkt, o.a in Finland. Van deze muziek is door Finlandia Records
een CD opgenomen met oa. Hedwig als soliste. Ook soleerde zij in
de altvioolsonate van Kodály.
Frank de Gee begon op l2-jarige leeftijd
met cellospelen bij Jaap Blok en werd weldra toegelaten op de voorbereidende
klas voor jong talent bij het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.
Hij kreeg les van René van Ast en hij studeerde af bij Godfried
Hoogeveen in 1988. Sindsdien heeft hij veel opgetreden en heeft
hij meegewerkt aan diverse CD-opnamen. Hij heeft in vele belangrijke
concertzalen heeft geconcerteer{ o.a. de Rotterdamse Doelen, het
Utrechtse Vredenburg en het Amsterdamse Concertgebouw. Hij vormt
tevens een vast ensemble met Rixt van Kooij en de alt/mezzo-sopraan
Carina Vinke. |
|
|
|
|
Johannes Brahms
Klarinetkwintet
in b mineur, opus 115. Voor A-klarinet en strijkkwartet
Johannes
Brahms heeft zijn werken voor klarinet pas op het eind van zijn
leven gecomponeerd. Het was zelfs zo dat hij al besloten had om
te stoppen met componeren toen hij de beroemde klarinettist Richard
von Mühlfeld leerde kennen. Deze was in die tijd beroemd was
vanwege zijn perfecte uifvoeringen van de verschillende werken voor
klarinet van Wolfgang Amadeus Mozart en Carl Maria von Weber.
Deze ontmoeting bracht Brahms ertoe om toch nog een paar werken
voor klarinet te componeren en deze stukken, het Trio opus 114,
het Klarinetkwintet, opus 115 en de beide klarinetsonates, opus
120,vormen zijn laatste composities op kamermuziekgebied. In
een brief aan Clara Schumann (de vrouw van een overleden vriend,
voor wie hij zeer veel genegenheid voelde) schrijft hij met zo'n
warmte over het Trio en het Kwintet dat het bijna als toewijding
kan worden opgevat. En hij schrijft: "En meer dan dat,
ik zou in alle eerlijkheid boven mijn beste melodieën moeten
schrijven: "Eigenlijk gecomponeerd door Clara Schumann!. Want
als ik aan mijzelf denk komt er niets intelligents boven, laat staan
iets moois." Het Klarinetkwintet bestaat uit vier delen:
Allegro, Adagio, Andantino en Con Moto. |
|
|
|
Carl Maria von Weber
Klarinetkwintet
in B dur, opus 34. Voor Bes-klarinet en strijkkwartet
Het Klarinetkwintet in B dur, opus 34, is het enige kwintet dat
Carl Maria von Weber geschreven heeft, en tegelijk ook het enige
stuk met vier delen. Hij volgt hiermee het klassieke model dat
ook door Wolfgang Amadeus Mozart gebruik werd voor ziln klarinetkwintet.
Zljn meeste kamermuziekwerken werden gedomineerd door de piano -zijn
favoriete instrument - maar in dit kwintet heeft hij de piano vervangen
door de klarinet.
In 1811
had hij al een concertino en twee concerten geschreven voor zijn
vriend Heinrich Baermann, die een zeer virtuoos klarinettist was,
en in september van dat jaar begon hij aan het Quintet, dat hij
ook opdroeg aan Baermann, maar omdat hij met zoveel stukken tegelijk
bezig was, duurde het vier jaar voor het stuk af was. De première
vond dan ook pas plaats in augustus 1815.
In de
vierdelen strucfuur mengt hij sonate-achtige eigenschappen met suite-achtige
elementen en ontstaat een mix van klassiek, romantiek, lyrische
vervoering en virtuositeit.
De vier
delen zíjn: Allegro Adagio/Fantasia
Menuetto
capriccio Rondo, Allegro giocoso. |
|
|
|