Programma 15 maart 2009

 

 

Ine Sinnige, klarinettiste

Dana Mihailescu - viool
Brigitte Rebel - viool
Hedwig Smulders - altviool
Frank de Gee - cello

 

Het in 1999 opgerichte Maris strijkkwartet ontleent zijn naam aan de drie gebroeders Maris. Deze schilders van de "Haagse School"- ook wel de Hollandse impressionisten genoemd- leefden en werkten in Den Haag.

Na een aantal succesvolle optredens, waaronder één voor de Finse televisie, heeft het Maris Kwartet een CD opgenomen met werken van Komgold, Prokoview en Sjostakovitsch. Deze CD wordt in de Benelux gedistribueerd door de platenmaatschappij Harmonia Mundi. Tevens heeft het ensemble een CD opgenomen met werken van de Finse componist Marttinen, welke tijdens een Finse tournee in2002 feestelijk werd gepresenteerd in het bijzijn van de componist. Op onze laatste CD staan de pianokwintetten van Schumann en Sjostakovitsch. Deze CD kwam tot stand, in samenwerking met de pianiste Rixt van der Kooij. Zij is verbonden als docente aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.

Het Maris Kwartet onderscheidt zich door zijn veelzijdigheid. Het repertoire omvat een enorme verscheidenheid aan werken; d.w.z. van klassieke- (J. Haydn, 1732-1809) tot eigentijdse componisten.

Leden van het Maris Kwartet hebben:
ball02d.gifDiverse CD-opnamen op hun naam staan
ball02d.gifOpgetreden voor radio en televisie
ball02d.gifVele concerten gegeven in theaters, concertzalen, kastelen, landhuizen en kerken.

 

Solisten

 

Ine Sinnige geboren te Bergeyk (N.Br.), begon op 9-jarige leeftijd met haar klarinetstudie.
ln 1979 volgde zij een internationale muziekcursus te Nice bij de Belgische klarinettist Walter Boeykens, bij wie zij later nog diverse privélessen heeft gevolgd.
In 1981 startte zij haar conseryatoriumopleiding aan het Koninktijk Conservatorium te Den Haag, waar zij in 1985 het docentendiploma behaalde.
Daarna volgde zij de opleiding voor uitvoerend musicus aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij de heer Piet Honingho (klarinettist Koninklijk Concertgebouw Orkest)o welke opleiding zij met succes heeft afgesloten. Vanaf 1981 tot 2005 was zij werkzaam bij de Koninklijke Militaire Kapel te Den Haag, waar zij sedert 1987 de functie van plaatsvervangend concertmeester vervulde, en waarmee zij ook diverse keren als solist heeft opgetreden.
Verder heeft zij regelmatig recitals gegeven, waaryan een aantal in Londen met de Engelse pianist Christopher Langdown
(http://www.christopherlangdown.com/ ) en met de Engelse pianiste Helen Leek (http://www.festivalmusicalp.com/professors/leek_helen.htm ).
Tevens maakte zij deel uit van het European Chamber Ensemble, een ensemble met wisselende bezetting, waarmee ze regelmatig in het buitenland concerteerde. Zíj traden op in Duitslando Zweden, Engeland en Nederland. Ook speelt zij regelmatig in diverse andere ensembles, waaronder het Thalia Ensemble, met Marjan Kuiper, sopraan (
www.marjankuiper.nl ) en Joke van Haeringen, piano.
In juni 2007 was zij wederom in Zweden om enkele concerten te verzorgen met de Zweedse celliste Petja Svensson (
www.petjasvensson.se) en pianiste Karin Haglund.
Onlangs soleerde zij bij Orkestvereniging Musica uit Den Haag onder leiding van Hans Leenders.
Zij werkt nu ook samen met het Mariskwartet (
www.mariskwartet.nl ), waarmee ze dit seizoen o.a. de kwintetten van Johannes Brahms en C.M. von Weber uitvoert en met de celliste Lotte Beukman (www.cameratadelft.nl ) en de pianist Andrew Clark(www.andrewclark.nl ) , met werken van Beethoven, Brahms, Frühling, Bruch e.a.

Ine Sinnige, klarinettiste,
Bieseiland 4,
2285 TS RIJSWIJK
Tel/fax 070-3932969 / 06-53326934.
E-mail : isinnig@,xs4all.nl

 

Dana Mihailescu kreeg haar eerste vioollessen in Rotterdam. Vanaf haar l2e had zij les op het Koninklijk Conservatorium bij Qui van Woerdekom. Ze nam deel aan verscheidene concoursen, waaronder het Maassluis concours, de Jordens viooldagen, het Rotterdams concours, het Davina van Wely concours en het Oskar Back concours waar ze de halve finale behaalde. Tevens speelde Dana verscheidene malen met orkest, waarmee ze het vioolconcert van Bruch en de havanaise van Saint-Saëns vertolkte. Dit laatste concert vond plaats in de dr. Anton Filipszaal te Den Haag. Verder volgde Dana masterclasses bij o.a- Theo Olof, Victor Liberman, Herman Krebbers, Jacques Ghestem, Aaron Rosand en Eduard Schmieder. Dana heeft gedurende de eerste-fase opleiding les gehad van Theodora Geraets. Vervolgens heeft ze haar tweede fase (voormalig uitvoerend musicus) bij Jaring Walta genoten , waar ze zowel solo als orkestspel heeft gestudeerd. Zij is violiste in het Radio Filharmonisch Orkest.


Brigitte Rebel begon haar vioolstudie op haar tiende aan de plaatselijke muziekschool. Na het winnen van het concours Bergen op Zoom 750 jaar, een initiatief van de stichting jong muziektalent Nederland, glng zij privé lessen volgen bij Theodora Geraets. Tijdens haar gymnasiumopleiding volgde zij lessen bij John Harding aan de speciale voorbereidende opleiding aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. In I994 werd zij hier toegelaten tot de 1e fase opleiding , die zij in 2000 voltooide bij Peter Brunt. Brigitte was mede oprichtster van de nieuwe master opleiding tot theatermusicus aan het Kon. Cons. te Den Haag. Deze studie voltooide zij in 2001 en zij mag nu de titel Master of Music voeren (MM). Tijdens haar studie speelde Brigitte in het Nederlands Jeugd Orkest en het orkesl van verschillende producties van Joop van den Ende (oa Miss Saigon en Elisabeth). Zij werkte met verschillende regisseurs (oa- Hans van de Boom en Jos van Kan) en zij speelde veel kamermuziek.


Hedwig Smulders begon op haar 8e jaar met haar vioolstudie bij de Hongaarse violist Laslo Revez en later bij Paul Vossen. Deze pedagogen legden de kiem voor haar muzikale carière. Ze vervolgde haar studie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Qui van Woerdekom en later bij Leo Boelens. In 1987 studeerde Hedwig af waarna zij kamermuziek studeerde bij dezelfde docent. Sinds de oprichting van het voormalige Multatulikwartet - waar zij ook deel van uitnaakte - heeft zij zich toegelegd op de altviool. Ze heeft veel gespeeld in verschillende orkesten en ensembles. Verscheidene keren heeft zij de altvioolsonate van de Finse componist Tauno Marttinen vertolkt, o.a in Finland. Van deze muziek is door Finlandia Records een CD opgenomen met oa. Hedwig als soliste. Ook soleerde zij in de altvioolsonate van Kodály.

Frank de Gee begon op l2-jarige leeftijd met cellospelen bij Jaap Blok en werd weldra toegelaten op de voorbereidende klas voor jong talent bij het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Hij kreeg les van René van Ast en hij studeerde af bij Godfried Hoogeveen in 1988. Sindsdien heeft hij veel opgetreden en heeft hij meegewerkt aan diverse CD-opnamen. Hij heeft in vele belangrijke concertzalen heeft geconcerteer{ o.a. de Rotterdamse Doelen, het Utrechtse Vredenburg en het Amsterdamse Concertgebouw. Hij vormt tevens een vast ensemble met Rixt van Kooij en de alt/mezzo-sopraan Carina Vinke.

 

 

 

 

Johannes Brahms

Klarinetkwintet in b mineur, opus 115. Voor A-klarinet en strijkkwartet

Johannes Brahms heeft zijn werken voor klarinet pas op het eind van zijn leven gecomponeerd. Het was zelfs zo dat hij al besloten had om te stoppen met componeren toen hij de beroemde klarinettist Richard von Mühlfeld leerde kennen. Deze was in die tijd beroemd was vanwege zijn perfecte uifvoeringen van de verschillende werken voor klarinet van Wolfgang Amadeus Mozart en Carl Maria von Weber.
Deze ontmoeting bracht Brahms ertoe om toch nog een paar werken voor klarinet te componeren en deze stukken, het Trio opus 114, het Klarinetkwintet, opus 115 en de beide klarinetsonates, opus 120,vormen zijn laatste composities op kamermuziekgebied.
In een brief aan Clara Schumann (de vrouw van een overleden vriend, voor wie hij zeer veel genegenheid voelde) schrijft hij met zo'n warmte over het Trio en het Kwintet dat het bijna als toewijding kan worden opgevat.
En hij schrijft: "En meer dan dat, ik zou in alle eerlijkheid boven mijn beste melodieën moeten schrijven: "Eigenlijk gecomponeerd door Clara Schumann!. Want als ik aan mijzelf denk komt er niets intelligents boven, laat staan iets moois."
Het Klarinetkwintet bestaat uit vier delen: Allegro, Adagio, Andantino en Con Moto.

 

 

 

Carl Maria von Weber

Klarinetkwintet in B dur, opus 34. Voor Bes-klarinet en strijkkwartet


Het Klarinetkwintet in B dur, opus 34, is het enige kwintet dat Carl Maria von Weber geschreven heeft, en tegelijk ook het enige stuk met vier delen.
Hij volgt hiermee het klassieke model dat ook door Wolfgang Amadeus Mozart gebruik werd voor ziln klarinetkwintet.
Zljn meeste kamermuziekwerken werden gedomineerd door de piano -zijn favoriete instrument - maar in dit kwintet heeft hij de piano vervangen door de klarinet.

In 1811 had hij al een concertino en twee concerten geschreven voor zijn vriend Heinrich Baermann, die een zeer virtuoos klarinettist was, en in september van dat jaar begon hij aan het Quintet, dat hij ook opdroeg aan Baermann, maar omdat hij met zoveel stukken tegelijk bezig was, duurde het vier jaar voor het stuk af was. De première vond dan ook pas plaats in augustus 1815.

In de vierdelen strucfuur mengt hij sonate-achtige eigenschappen met suite-achtige elementen en ontstaat een mix van klassiek, romantiek, lyrische vervoering en virtuositeit.

De vier delen zíjn:
ball02d.gifAllegro
ball02d.gifAdagio/Fantasia
ball02d.gifMenuetto capriccio
ball02d.gifRondo, Allegro giocoso.