CAPPELLA CAMBIATA O.L.V. MAARTEN SURTEL |
|||
Het concert vindt plaats in het kader van de concertserie ‘Muziek in de Bonifatius’ aan de Van Vredenburchweg 69 in Rijswijk. Het begint om 15.00 uur en duurt een uur. De toegang is gratis. Na afloop is er een deurcollecte en de mogelijkheid een glaasje te nuttigen. |
|||
Cappella Cambiata – Muziek uit de Tudor Era |
|||
Programma 26 mei 2013 |
|||
Koning Edward VI van England (1547-1553), door Guilliam Scrots, 1550. |
|||
Osbert Parsley |
1511 - 1585 |
Conserva me Domine |
|
John Dowland |
1563 - 1626 |
Lady Clifton's Spirit (luit) |
|
Robert White |
1538 - 1574 |
Portio mea Domine |
|
John Dowland |
1563 - 1626 |
Thou mighty God |
|
|
|
If my complaints |
|
|
|
Come away sweet love |
|
|
|
Go crystal tears |
|
|
|
Can she excuse |
|
|
|
Fine knacks for ladies |
|
John Weelkes |
1576 - 1623 |
David’s lament for Jonathan |
|
Robert Ramsey |
1590 - 1644 |
How are the mighty fallen |
|
Programmatoelichting De periode rond 1600 was in Engeland een tumultueuze tijd waarin de staatsgodsdienst regelmatig wisselde van rooms-katholiek naar anglicaans en terug. Vaak was de reden meer politiek ingegeven dan uit diepe overtuiging. Componisten van religieuze muziek stapten dan ook moeiteloos over, al naar gelang de laatste mode. De grote motetten die wij vandaag uitvoeren zijn voorbeelden van de oudere, roomse, traditie. De muziek stroomt, vijfstemmig, in lange melodielijnen. Regelmatig wordt dit afgewisseld met twee- of driestemmige passages. Stemmen imiteren elkaar of zingen in canon, maar verder zijn er geen direct herkenbare thema’s. |
|||
|
Dissonanten worden niet geschuwd. Bijzonder is de “English clash”: in een melodische lijn komt een kleine terts voor, terwijl er tegelijk ook een grote terts klinkt. Een blue note zouden we tegenwoordig zeggen. Opvallend is ook de cambiata: een dissonant die wordt opgelost met een tertssprong. In het motet Conserva me Domine komt de cambiata in de eerste minuut al vijf keer voor! |
||
De traditie van polyfone Latijnse motetten kreeg een enorme impuls toen Mary Tudor, de oudste dochter van Hendrik VIII, op de troon kwam, en alle ketterse, d.w.z. protestantse - en dus anglicaanse - muziek verbood. Tot 1558, toen Elisabeth I haar zus opvolgde, en de staatskerk weer anglicaans werd. Veel componisten kwamen daardoor in moeilijkheden. De Latijnse traditie verdween niet, en soms werden motetten van een Engelse tekst voorzien of, veiligheidshalve, instrumentaal uitgevoerd. |
|||
John Dowland was een handige jongen en wist met alle winden mee te waaien. Hij reisde heel West Europa rond. Als het zo uitkwam werd hij onderweg gewoon weer even katholiek, bijvoorbeeld in het Duitse Kassel. Zijn composities werden hooglijk gewaardeerd, niet in de laatste plaats omdat hij een voortreffelijk luitspeler was die zijn eigen werk graag promootte. Zo gaf hij zijn Ayres uit voor sopraanstem met de begeleiding in luitabulatuur op de linkerzijde, en op de rechterzijde in een zetting voor alt, tenor en bas. |
|||
Het programma wordt afgesloten met drie Engelstalige motetten. Deze anthems zijn geschreven in de sobere anglicaanse stijl, maar nog steeds gekruid met de “English clash”. De klaagzangen van David zijn door de Engelse tekst goed verstaanbaar. De muziek is eenvoudig en zeer expressief. |
|||
Cappella Cambiata Cappella Cambiata is in 2012 door Wim Looyestijn opgericht als voortzetting van Musica Antiqua Delft. Het projectensemble bestaat uit een wisselend aantal vocalisten en instrumentalisten. De flexibele samenstelling per project zorgt dat werken kunnen worden uitgevoerd die buiten het bereik van vaste koren vallen. Het ensemble legt zich vooral toe op oudere muziek. Het eerste project van Cappella Cambiata staat onder leiding van Maarten Surtel. |
|||
Maarten Surtel |
|||
Maarten Surtel studeerde twee jaar klassieke talen gevolgd door een jaar Italiaans in Leiden. Aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag volgde hij drie jaar compositielessen bij Peter Schat. Daarna studeerde hij compositie bij Kees Schoonenbeek en koordirectie bij Cees Rotteveel aan het Brabants Conservatorium in Tilburg. In 1990 ontving hij een tweede prijs in de Internationaler Kompositionswettbewerb der Stadt Spittal/Drau in Oostenrijk. Maarten Surtel richtte in 1984 het Nieuw Kamerkoor Delft op. Sindsdien heeft hij diverse Delftse koren gedirigeerd. |
|||
Klik HIER voor het programmaboekje |
|||
|
|||
Volgende concert: Zondag 23 juni 2013 Orgelconcert door Gerard Legierse Meesterwerken uit de barok en romantiek |
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|