Zondag 23 november 2025 15.00 uur
CAECILIACONCERT
Gemengd koor Gloria Deo en de Schola Cantorum van de H. Bonifatiuskerk in Rijswijk
o.l.v. dirigent/organist Gerard Legierse
m.m.v. Margaret Roest (sopraan)
Zondag 23 november 2025 15.00 uur
Gemengd koor Gloria Deo en de Schola Cantorum van de H. Bonifatiuskerk in Rijswijk
o.l.v. dirigent/organist Gerard Legierse
m.m.v. Margaret Roest (sopraan)
Bij het transeptorgel:
Schola Cantorum:
Introïtus: Dignus est Agnus
Gregoriaans
Messa a tre voci d’uomo
Lorenzo Perosi (1872-1956)
Sopraan:
Ave Maria
César Franck (1822-1890)
Bij het hoofdorgel:
Orgel: Nun danket alle Gott  opus 65
Sigfrid Karg-Elert (1877-1933)
Koor Gloria Deo:
Messe Responsoriale
Joseph Gelineau (1920-2008)
Koor en Sopraan-soli:
Messe in G     D 167
Franz Schubert (1797-1828)
Psalm 150
César Franck
De schola begint dit concert met de introïtus (intredezang) van deze zondag “Christus Koning”, de laatste zondag van het kerkelijk jaar. Het concert staat in het teken van het gezongen “ordinarium”, dat wil zeggen de “vaste gezangen” van de mis. De Messa a tre voci d’uomo is, zoals omschreven, een driestemmige  mis voor mannenkoor gecomponeerd door de priester/componist Don Lorenzo Perosi, leider van het koor van de San Marco in Venetië en later, door paus Leo XIII (.) benoemd tot koorleider van de Sixtijnse Kapel.
Sopraan Margaret Roest vervolgt met het bekende Ave Maria van César Franck,   de beroemde organist van de Sainte Clotilde van Parijs, gecomponeerd in 1837.
Het programma wordt voortgezet bij het hoofdorgel met de compositie “Nun danket alle Gott” voor orgel van Sigfrid Karg-Elert, Duits componist die lang werkzaam was in Leipzig waar hij op 9 april 1933 overleed.
De Messe Responsoriale van Gelineau, ook priester/componist  (bekend van zijn ps.23) schreef veel werken voor Taizé. Deze vierstemmige Latijnse mis is eigenlijk bedoeld voor koor en kerkvolk.
De Oostenrijkse componist Franz Schubert schreef de Messe in G-dur in 1815, de sopraansoli in het Kyrie, Benedictus en het Agnus Dei worden door Margaret Roest gezongen. De mis is eigenlijk bedoeld voor Koor/solisten orkest en orgel. De uitvoering vandaag wordt alleen door orgel begeleid.
Tot slot klinkt “psaume 150” van César Franck voor koor orkest en orgel, (vandaag koor en orgel) schreef de componist in 1883. Het werk begint met een mystiek intro met de grondstemmen van het orgel waarna het koor het “halleluia” inzet. De bassen vervolgen met het “louez le Dieu, caché dans ses saints tabernacles” waarna het koor canonisch het “louez le par la voix…” zingt.Het werk is een kenmerk van de Franse Romantiek met schitterende harmonieën en melodieën en eindigt magistraal met het “Halleluia” en het fortissimo van het orgel als besluit van dit concert.
Margaret Roest studeerde aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Meinard Kraak. Vervolgens werd zij gedurende vele jaren gecoacht door Cristina Deutekom. Zij vertolkte de hoofdrol in o.a. I due Foscari, Giovanna d’Arco, Attila , Ernani, Nabucco en Macbeth van Verdi, Turandot van Puccini, Die Csárdásfürstin en Gräfin Mariza van Kálmán, Die lustige Witwe en Der Graf von Luxemburg van Lehár.
Margaret Roest was winnares van de “Toonkunst Vocalistenprijs” op het Internationaal Vocalistenconcours te ’s-Hertogenbosch. Zij vertolkte gedurende de gehele speeltijd (1993-1996) van de succesvolle musical The Phantom of the Opera van Andrew Lloyd Webber in het Circustheater te Scheveningen de rol van Madame Giry.
Als concertzangeres maakte Margaret Roest bovendien concertreizen naar Canada, Australië en de Verenigde Staten.
Gerard Legierse (1951) kreeg zijn eerste pianolessen van Ton Vijverberg. Hij studeerde daarna aan het Rotterdams Conservatorium de hoofdvakken orgel en piano resp. bij André Verwoerd en Elly Salomé. In 1977 en 1980 sloot hij deze studies af met het behalen van de beide diploma’s. Vervolgens studeerde hij hoofdvak koordirectie bij Barend Schuurman aldaar. In 1979 behaalde hij het solistendiploma ‘met onderscheiding’. In 1989 studeerde hij aan het Conservatoire National de Région de Paris interpretatie en improvisatie bij Marie-Louise Jacquet en Jean Langlais, welke studie hij afsloot met ‘une medaille d’or’. Aan dit Conservatoire behaalde hij in 1991 de ‘Prix d’Excellence’. Daarmee behoort hij tot de laatste leerlingen van Jean Langlais. Gerard concerteert regelmatig in binnen- en buitenland en verzorgde vele malen orgelbespelingen voor de radio. Sinds oktober 2004 is hij als organist verbonden aan de H. Bonifatiuskerk te Rijswijk en dirigent van de Schola, de koorschool en het parochieel gemengd koor Gloria Deo aldaar. In die functie werkte hij als dirigent/organist mee aan verschillende rechtstreekse televisie-uitzendingen voor de KRO-NCRV in 2021 en 2022 en verzorgde Gerard in 2023 met de Schola de viering in de Friezenkerk in Rome. Ook is Gerard Legierse sinds 2004 de artistiek leider van de Concertcommissie Muziek in de Bonifatius dat maandelijks op de zondagmiddagconcerten verzorgt in de H. Bonifatiuskerk. Dit jaar vierde hij op 2 maart zijn 50-jarig jubileum als kerkmusicus.
 Scroll naar bovenzijde
Scroll naar bovenzijde