Zondag 12 oktober 2025 15.00 uur
GEBOORTE VAN DE ROMANTIEK
Ensemble Piú Corde
Antoinette Lohmann – viool en altviool
Ania Katynska – cello
Liene Madern – pianoforte
Zondag 12 oktober 2025 15.00 uur
Antoinette Lohmann – viool en altviool
Ania Katynska – cello
Liene Madern – pianoforte
Carel Anton Fodor (1768 — 1846): trio sonata Op.11 Nr.1 in G Groot
I Allegro
II Andante
III Rondo. Allegro molto
Jan Ladislav Dussek (1760 — 1812): Piano trio Op. 21 Nr. 1 in C Groot
I Largo maestoso – Allegro non troppo
II Larghetto
III Rondo. Allegro moderato
Johann Nepomuk Hummel (1778 — 1837): Piano trio Op. 12 in Es Groot
I Allegro agitato
II Andante
III Finale. Presto
De overgang van de 18e naar de 19e eeuw luidde een nieuwe muzikale gevoeligheid in. Waar de klassieke stijl van Haydn en Mozart uitblonk in helderheid en balans, zochten componisten steeds meer naar persoonlijke expressie, dramatiek en kleur.
Anton Fodor (1768–1846), een van de weinige toonaangevende Nederlandse componisten van zijn tijd, verbindt de klassieke traditie met een groeiende drang naar emotie. Johann Nepomuk Hummel (1778–1837), leerling van Mozart en virtuoos pianist, verrijkte die traditie met briljante toetsenacrobatiek en lyriek die vooruitwijst naar Chopin en Schumann. Jan Ladislav Dussek (1760–1812) tenslotte, geldt als een echte voorloper van de Romantiek: zijn muziek ademt poëzie, drama en een persoonlijke intensiteit die later componisten diepgaand zou beïnvloeden.
In deze trio’s voor pianoforte, viool en cello klinkt de geboorte van de Romantiek: een muzikaal ontwaken waarin vorm en vrijheid elkaar vinden en de expressieve kracht van de individuele stem centraal komt te staan.
Antoinette Lohmann is altijd actief geweest op uiteenlopende muzikale terreinen en werkte met vele verschillende ensembles en orkesten. Thans is zij vooral actief op het terrein van de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk als violist en altviolist en legt daarnaast een grote interesse aan de dag voor minder gangbare instrumenten, zoals de viola d’amore, de viola pomposa, de violino piccolo, de tenorviool en de klompviool aan de dag. Zij heeft een voorliefde voor onbekend repertoire, met een speciale voorkeur voor Nederlands repertoire. Zij bracht CD’s uit met sonates van Joseph Martin Kraus, Margarethe Danzi en Belle van Zuylen. Met het in 2008 door haar opgerichte ensemble Furor Musicus bracht zij verschillende opnamen uit, waaronder de vioolsonates opus 1 & 2 van de 18e eeuwse Nederlandse barokcomponist Jacob Nozeman en een CD met bewerkingen en reconstructies van werk van J.S.Bach. Phantasia Musica, een CD met onbekend 17e eeuws repertoire en de CD met virtuoze vioolsonates van de Nederlandse 18e-eeuwse componist Pieter Hellendaal mochten zich beide in juichende kritieken in de nationale en internationale pers verheugen. In september 2020 zal de CD met werken van Johann Fischer officieel worden gereleased. Antoinette is als docent historisch viool en -altviool verbonden aan de conservatoria van Utrecht, en Amsterdam. Ook geeft zij regelmatig cursussen en speelt zij met de meest uiteenlopende ensembles over de hele wereld. Voor meer informatie: www.antoinettelohmann.nl
Ania Katynska is een in Poolse musicus, gespecialiseerd in barok cello, viola da gamba en basse de violon. Haar leraren waren o.a. Jaap ter Linden, Phoebe Carrai, Markus Möllenbeck, Mieneke van der Velden, en Mark Caudle.
Ania nam deel in Jerwood/Experience Project van het Orchestra of the Age of Enlightenment, la Academie Baroque Européenne d’Ambronay, Generation Baroque, en Europeese Unie Barok Orkest.
Ze heeft ook samen gewerkt met Arte dei Suonatori, Concerto Copenhagen, Le Parlement de Musique, Vox Luminis, Opera2Day, International Baroque Players, Brabants Muziek Collegie, en Wroclaw Baroque Orchestra. Ania heeft ook met beroemde meesters gewerkt waaronder Masaaki Suzuki, Lars Ulrik Mortensen, Ivan Fischer, Jordi Savall, Herve Niquet, Enrico Onofri, Mark Padmore, Peter van Heyghen, Martin Gester, Kati Debretzeni , Chiara Banchini, en Margaret Faultless.
In december 2008 nam ze deel aan de opname van de Water Music van GF Händel met Lars Ulrik Mortensen. Ze nam ook deel in een DVD-opname van de Vier Seizoenen van A. Vivaldi met Kati Debretzeni en Arte dei Suonatori. Ze heeft ook met International Baroque Players en Wroclaw Baroque Orchestra CD’s opgenomen.
Ania heeft solo recitals gegeven in het Bach Festival in Katowice (Polen), Bach-Fest in Sumy (Oekraïne) en in Eu (Frankrijk). Ze is mede-oprichter van ensemble Continuo Company en lid van ensembles Piu Corde en Quartet Nova Vita (Norwegie).
Liene Madern specialiseert zich in het bespelen van historische toetsinstrumenten: pianoforte en klavecimbel. Haar focus ligt op muziek uit de 18de eeuw, in bijzonder de overgangsperiode tussen klavecimbel en vroege fortepiano. Ze is afgestudeerd in piano-uitvoering (Master) aan het Conservatorium van Letland. Haar passie voor de historische uitvoeringspraktijk heeft haar naar het Koninklijk conservatorium in Den Haag gebracht. Deze bachelor studie heeft ze met o.a. Ton Koopman (klavecimbel), Bart van Oort (fortepiano) afgerond.
Haar Master studie ‘Early Keyboards’ heeft ze in 2018 aan het Conservatorium van Amsterdam afgerond, waar ze klavecimbel bij Menno van Delft, fortepiano bij Richard Egarr en orgel bij Pieter van Dijk volgde.
Ze heeft masterclasses fortepiano bij Paul Badura – Skoda en Yury Martinov gevolgd. In klavecimbel met o.a Bob van Asperen, Lars Ulrik Mortensen en Christopher Stembridge.
Ze treedt regelmatig op in Europa (b.v., Stockholm Early Music Festival, Latvia Early Music Festival, Limburg Orgelfestival, fringe concerten in BRQ Vantaa festival en Utrecht Oude Muziek festival) als solo en met haar ensemble ‘Più Corde’.
Ze heeft klavecimbel en orgel bespeeld in orkesten oa o.l.v Enrico Gatti, Patrick Ayrton, Maris Kupcs (Collegium Musicum Riga).