Zondag 21 april 15.00 uur

Recital

Arturo den Hartog (countertenor) & Mattias Spee (piano)

PROGRAMMA:

  1. There’s a Man Going Round – Anon
  2. Swing Low, Sweet Chariot – H. Burleigh
  3. Heav’n Heav’n– H. Burleigh
  4. Wade in de Water – H. Burleigh
  5. Sometimes I feel like a motherless child– M. Hogan
  6. Nobody Knows de Trouble I’ve Seen – H. Burleigh
  7. I want to be ready – L. Lichtveld
  8. My Love is Mine – J. Dove
  9. All you who sleep tonight – J. Dove
  10. Gods love – J. Dove
  11. Dry Bones – M. Bonds
  12. By an’ by – H.Burleigh
  13. There is a balm in Gilead – H. Burleigh
  14. Deep River – M. Hogan
  15. De Gospel Train – H. Burleigh
  16. Give me Jesus – H. Burleigh
  17. Feel the Spirit – M. Hayes

TOELICHTING:

Dit recital staat volledig in het teken van spirituals. Countertenor Arturo den Hartog en pianist Mattias Spee brengen ons met de arrangementen van onder andere Harry Burleigh en Moses Hogan, door heel bekende spirituals als ‘Deep River’ en ‘Every Time I Feel the Spirit’. Maar ook minstens net zo mooie minder bekende spirituals. Met dit nieuwe programma brengen zij ons van droevig en intiem tot groots en feestelijk.

  • Arturo den Hartog

    countertenor

  • Mattias Spee

    piano

MUZIKANTEN:

Arturo den Hartog

Arturo den Hartog is een Surinaams-Nederlandse countertenor en prijswinnaar op het 2021 Princes Christina Concours.

Arturo begon op 8-jarige leeftijd met solozang in de kerk in Suriname en was een van de eerste studenten van de Kathedrale Koorschool in Paramaribo. Zes jaar geleden vertrok hij naar Nederland om verder te studeren aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag bij Rita Dams, Catrin Wyn-Davies, Robin Blaze, Pascal Bertin en Peter Kooij.

Arturo is een veelzijdig performer met een grote liefde voor Opera, Lied, Barok- en Hedendaagse muziek.

Onlangs maakte Arturo zijn solo recital debuut in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam met pianist Daan Boertien. Daarnaast maakte hij zijn operadebuut bij De Nationale Opera en LOD Muziektheater Gent samen met Spectra ensemble in de nieuw geschreven opera ‘The Girl, the Hunter and the Wolf’ van Vasco Mendonça. Andere recente engagementen zijn optredens als solist met barokensemble La Sfera Armoniosa en met het SEM Ensemble in De Singel in Antwerpen. Maar ook een tournee naar Suriname met barokensemble Holland Baroque, meerdere optredens tijdens het O. Festival 2022 en 2023, Batenburg Baroque Festival, de Koorbiënnale 2022 als solist met S t a r g a z e ensemble en een hoofdrol in twee hedendaagse opera’s tijdens het Opera Forward Festival in Amsterdam.

Arturo speelt vaak muziek van zwarte componisten en componisten uit zijn thuisland Suriname met zijn pianoduo. Met dit duo trad hij op in meerdere festivals, twee keer in De Nationale Opera in Amsterdam en ook met veel lof in ‘Podium Witteman’. Sinds dit seizoen is Arturo ook artist in residence in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam waar hij verschillende concerten zal geven.

Naast de optredens aldaar kijkt Arturo nu uit naar aankomende engagementen waaronder verschillende hedendaagse composities, optredens met orkest Ars Musica in Amare in Den Haag, de nieuwe operettevoorstelling van regisseur Steef de Jong en optredens in het Concertgebouw in Amsterdam.

Mattias Spee

Mattias Spee is een Nederlandse pianist en componist. Zijn eerste liefde was de klassieke muziek, maar hij heeft ook altijd een grote passie gehad voor andere genres en stijlen, zoals jazz, minimal en vrije improvisatie, die hij nu in zijn eigen composities vermengt tot iets wat niet in en hokje te plaatsen is. Mattias studeerde piano bij David Kuyken, hedendaagse muziek bij Ralph van Raat en compositie bij Willem Jeths aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij won prijzen bij onder meer het Prinses Christina Concours, het Steinway Pianoconcours, het SJMN Concours, de Rotterdamse Pianodriedaagse en de Vrienden Cultuurprijs.

Bij het componeren laat Mattias zich graag inspireren door verhalen. Als kind was hij gek op sprookjes en mythes -niet alleen om te lezen, maar ook om zelf te verzinnen- en deze liefde voor vertellen is terug te horen in zijn muziek. Veel van zijn composities ontstaan uit improvisatie en Mattias laat ook vaak in zijn stukken ruimte open voor spontane ingevingen.

Mattias componeert voornamelijk voor solo piano, maar verlaat steeds vaker zijn comfort zone door voor grotere groepen te schrijven.

Behalve zijn eigen composities, heeft Mattias ook muziek van verschillende andere componisten in première gebracht, waaronder herontdekte stukken van 20e eeuwse componisten Gerard van Brucken Fock en Hans Henkemans en nieuw werk van Samuel Carl Adams, Linda Diaz, Joshua Herwig, Pepijn Streng en anderen. In 2022 werkte hij samen met Nederlande componist Titus Tielens aan een album met nieuwe pianostukken, getiteld Shades of Life. In 2023 zal Mattias de première verzorgen van nieuwe piano solo-composities van Lisa Weyrauther en Gijs Idema, compositieopdrachten die Mattias zelf uitschreef ter gelegenheid van de Dutch Classical Talent-tournee, en van een nieuw pianoconcert van Jo Sporck.

Samen spelen met anderen is belangrijk voor Mattias, omdat er voor hem niks plezieriger is dan samen muziek maken. Naast de vele projectensembles waarvan hij onderdeel is, maakte hij jarenlang deel uit van het Goudsbloemtrio, samen met klarinettiste Ana Prazeres en celliste Hadewych van Gent. Samen verkenden ze de bekende stukken voor deze samenstelling, maar ontdekten ook spannende, nauwelijks gespeelde muziek. Als solist heeft Mattias samengewerkt met gerenommeerde orkesten als Holland Symfonia en Philharmonie Zuid-Nederland. Een andere grote passie van Mattias is samenwerken met artiesten uit andere kunstdisciplines.

Zo maakte hij in opdracht van het Grachtenfestival de voorstelling “Waar gezongen wordt” met schrijver Shula Tas en cellist/vocalist Chieko Donker Duyvis, gebaseerd op het gelijknamige boek, waarin Shula vertelt hoe en waarom ze is gestopt met zingen. Mattias verzorgde ook de muziek voor het hoorspel “Dansen met de dood”, in samenwerking met schrijver/regisseur Tabula Raas en stemacteur Celine Vermeulen, dat gaat over de verleidelijke verlossing van het lijden. Onlangs maakte Mattias deel uit van de voorstelling “Tijdcapsule”, samen met trombonist Arjan Linker, guitarist Gijs Idema, bassist Arjan Linker en live-electronics-specialist Dimitri Geelhoed. Voor deze voorstelling, die gaat over het ongenadige voortschrijven van de tijd, verbond deze groep gelijkgestemde componisten elemten uit Indiase raag, Georgische volksmuziek, Renaissance polyfonie en popbands als Radiohead al improviserend aan elkaar tot een dromerig geheel, dat werd begeleid door lichteffecten van visueel kunstenaar Lisa Derksen Castillo.

Mattias heeft ook een grote fascinatie voor muziek die, al dan niet terecht, in de vergetelheid is geraakt. Hij vindt het belangrijk om aandacht te schenken aan de enorme hoeveelheid muziek die onder het stof terecht is gekomen, deze op te duikelen en nieuw leven in te blazen. Deze fascinatie heeft geresulteerd in een serie albums getiteld “Eclipse” met muziek van onbekende componisten uit de geschiedenis. Het eerste album in deze serie, gewijd aan de muziek van Joseph Wölfl, kwam uit in juni 2021. Het tweede album, met muziek van de Nederlandse componist Hans Henkemans (waaronder enkele onuitgegeven manuscripten en een pianoconcert in samenwerking met dirigent Ed Spanjaard) kwam uit in mei 2023.